Posted by under Sundhed on oktober 28 2011, 2 comments

Alle kender til at have ømme muskler, og årsagen til det kan være mange. Mest generelt kan man sige, at ømme muskler ofte er forårsaget af mælkesyre i musklerne, specielt efter en hård træning kan dette opstå. Alle der dyrker sport har oplevet, at vågne op dagen efter og have stive muskler, hvilket dog ofte forsvinder i løbet af dagen.

Er man ikke i god form, vil man ofte opleve at få ømme muskler hurtigere, da musklerne skal arbejde mere, og dermed bliver der produceret mere mælkesyre. Det er derfor altid vigtigt, at huske at strække ud efter en træning, da dette hjælper musklerne til at slappe af, hvorved mælkesyren reduceres.

Hvert år tager tusindvis af danskere på skiferie. Dette sker ofte uden at have forberedt kroppen på den enorme belastning, den skal igennem hver dag den kommende uge. Efter første dag er hele kroppen stiv og man har ømme muskler, men anden dag er endnu værre. Her har mælkesyren fået lov til at sætte sig i de trætte muskler, og dette vil gøre ens krop meget stiv og øm. Det er kroppens og musklernes måde at forsvare sig på, over for den store belastning den udsættes for.

Professionelle sportsudøvere får ofte massage for at undgå stive og ømme muskler, da massagen hjælper med at få mælkesyren ud af musklerne og rundt i kroppen. Selvom de er vant til at dyrke sport, bliver musklerne stadig trætte, og her går det ikke, at vågne op dagen efter med stive muskler.

Ikke kun sport er skyld i ømme muskler, også sygdom kan give samme symptomer. Den mest generelle grund er i forbindelse med feber og influenza. Her reagerer musklerne igen ved at producere mere mælkesyre, som giver stive muskler, hvorfor de også vil føles ømme. Det er her svært at gøre noget ved, da hverken strækøvelser eller massage vil hjælpe. Her er der intet andet at gøre end at vente på, at man bliver rask igen.

Har man ømme muskler til hverdag, vil det være en god bedst at kontakte sin læge, da dette kan være tegn på noget mere alvorligt, blandt andet ses det i nogle tilfælde ved stofskifte sygdomme. Her kan lægen til tider regulere stofskiftet, hvilket kan hjælpe på ømheden i musklerne.

Det er derfor vigtigt, at man er opmærksom på, om man dagligt har ømme muskler, eller om det kun opstår i forbindelse med fysiske aktiviteter.

Tags: , ,

2 Comments

  • By Jacob on 1 november 2011 at 10:56

    Jeg faldt lige over indlægget og tænkte, at jeg ville komme med et godt råd til alle dem med ømme muskler. Jeg er en af dem, som rigtig ofte får ømme muskler efter træning, så jeg er begyndt at bruge Atrogel fra A. Vogel. Det er også rigtig godt, hvis man har lidt ondt i nakken. Håber I kan bruge mit råd!

  • By Elisabeth on 2 november 2011 at 07:52

    Atrogel fra A. Vogel er helt uundværligt for mig, når jeg er på skiferie. Jeg har det altid med, og bruger det hver dag efter en tur på pisterne. Samtidig er det rart at tænke på, at det er lavet af planter og er helt uden parabener, så man tilfører ikke kroppen noget unaturligt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment